۱۳۸۷ بهمن ۲۸, دوشنبه

عقده ی اورست من *

1. برمی­گشتیم خانه. ماه با ماشین ما مسابقه می­داد و همیشه می­برد. من به پدرم می­گفتم تندتر برود. پشت سر مادرم می­نشستم همیشه که نیم­رخ پدرم را ببینم.
تا بپیچیم به خیابان فرعی­ای که خانه­ی ما در آن بود، همان جایی که ماه از ادامه­ی مسابقه انصراف می­داد، من یادم می­افتاد که باید خودم را به خواب بزنم.
چشم­هایم را می­بستم و می­رسیدیم خانه.
پدرم می­دید که خوابم برده. در ِ حیاط را می­بست؛ بغلم می­کرد... مادر و برادرم رفته بودند توو.
کمتر از یک دقیقه من و پدرم در حیاط تنها بودیم.
من در آغوش او.

2. در ميان عكس­های خانوادگی، من تنها يك عكس دو نفره با پدرم دارم؛ روز به دنيا آمدن، پيچيده در ملافه­های سفيد.
من آن موجود نحيف ميان ملافه­ها را من نمی­دانم. چون خود ِ يك روزه­اش هم تصوري از من ندارد... .
من با پدرم عكس دونفره ندارم.
هميشه مزاحمي از جنس برادر يا مادر هست.

3. نگاه ِ كسی كه دو سال از زندگی­ام را هدرش دادم به نگاه پدرم مانند بود.
دو سال از زندگي­ام را براي نگاه پدرم هدر دادم.
چيزي هدر نداده­ام... .

4. چه باید کرد؟ **




* عقده­ی اورست پیشنهاد من برای گي­ها است؛ برای آن­چه در پسرهای استریت عقده­ی اودیپ و در دخترهای استریت عقده­ی الکترا نامیده می­شود. اورست برادر الكتر، پسر كليتمنسترا و آگاممنون است كه به دستور آپولون و تحريك خواهر تاوان خون پدر را از مادر می­گيرد. اين نام گذاری اگر به اندازه­ی اوديپ با موضوع تناسب نداشته باشد دست كم از الكتر متناسب­تر است.

** اورست/ نمايشنامه­ی دوم از تريلوژي اورستيا/ آيسخولوس





۱۵ نظر:

  1. دو ماه پیش که دوستم علی پدرش مرد
    من به او غبطه خوردم

    پاسخحذف
  2. در این صورت دوسال به نظر من کم هم بوده اگه واقعن نگاهش شبیه نگاه پدرت بوده. (در ضمن من آدمیم که می گم دو ماه زیاده...)
    راستی مطمئنی اسم برادر الکترا اورست بود؟! فکر نکنما. اما کلن کشف این عقده کار بسیار جالبی به نظرم اومد. آفرین.

    پاسخحذف
  3. اوه خوشحالم که یه ادبیات یونانی خون پیدا کردم.
    من افلاطون زیاد خوندم. مخصوصاً فایدروس و ضیافت رو خیلی دوس دارم.

    پاسخحذف
  4. داداش اون لینک فاروق رو هم عوض کن بذار sharhesadr.blogspot.com
    امان از این مخابرات!

    پاسخحذف
  5. آره اسمش هست اورست... به هر حال شخصيت مهمتريه از الكتر...شايد اورستس شنيده باشي كه اون ِس ويژگي اسم هاي يونانيه كه ممكنه اگه متن از فرانسوي يا انگلييس ترجمه شده باشده حذف شده باشه... خود ترلوژي هم اسمش اورستيا است ديگه... .

    پاسخحذف
  6. من ایرانیم و از اونجا که یک ایرانی تا هموطن دیگه اش یه کار جدید می کنه اونهم همون کار رو تقلید می کنه پس:
    برای گی ها من عقده سیزیف رو پیشنهاد می کنم
    اوه
    همین الان چون ایرانیم و ایرانیها بلافاصله برای خودنمایی کردن یه چیز اضافه تر هم به کار قبلیشون اضافه می کنن پس:
    عقده گودو رو هم بد نمی دونم

    پاسخحذف
  7. "باشه"
    ..هميشه مزاحم هست!
    هميشه خودش نيست..
    بوش هست،
    نگاهش هست،
    حتي انداره ش هم هست..

    پاسخحذف
  8. "باشه"
    به قدر همه ي شخصيت هاي خلق شده و نشده عقده هست..
    خوشحالم که تو پيداش کردي!
    کاش وقت ام کم نياد به وقتي که دنبالشم..

    پاسخحذف
  9. دو تا نکته، نه سه تا توی نوشته ات بود: این که خیلی از گی ها با پدر مشکل دارن و من این رو توی یه پیوستار دیدم توی دوستام که یکی شون نفرت داره یکی شون هیچ حسی نداره، یکی شون هم فقط دوست نیست وگرنه مشکل آن چنانی نداره. ... این که دوست قبلی تو چشماش شبیه چشم های پدر تو بوده، شاید نگاه اش. گیج شدم واقعا. نمی تونم این رو بفهمم. ... ای کاش در مورد شخصیت اورست کمی بیشتر توضیح می دادی و وجه تسمیه ی اون برای عقده ی گی ها. ... بوس



    حمید پرنیان

    پاسخحذف
  10. حمید جان
    حتا همون عقده¬ی اودیپ و الکتر هم درباره¬ی همه¬ی پسرها و دخترها درست از آب در نمی¬آد. من هم پسرهای استریت زیادی می¬شناسم که نسبت به مادرشون بی¬تفاوتن و دخترهایی که حتا با پدرشون دشمنن... .
    این یک نظر کلی توو روانشناسیه و طبیعیه که صد در صد نیست.
    ویژگی اورست اینه که پسریه که به خاطر پدر، مادرکشی کرده و از همون داستانی گرفته شده که عقده الکتر رو از رووش نام¬گذاری کرده¬ن. (الکتر خواهر ِ اورسته که اورست رو به انتقام گیری از مادر تشویق می¬کنه)
    من هم نمی¬گم عقده¬ی اورست در همه¬ی گی¬ها وجود داره... اما دست کم در خیلی¬ها هست. و چون برای ِ من (که پسرم و گی) نمی¬تونه عقده¬ی اودیپ یا الکتر نام بگیره، بهتر می¬دونم که این نام رو پیشنهاد بدم... .
    و برای این که سوء تفاهم به وجود نیاد باید توضیح بدم که منظور من اصلا این نیست که این عقده¬ی اورست دلیل گی شدن من و امثال منه... بلکه گی بودن منه که باعث شده به جای عقده¬ی اودیپ (که در مورد پسرهای استریت صادقه) عقده¬ی اورست شخصیت و زندگی و عشقم رو شکل بده یا دست کم تحت تاثیر قرار بده... .
    به نظر من گی بودن بر عقده¬ی اورست پیشین (مقدم) ـه.

    پاسخحذف
  11. مرسی برای توضیح ات. ... حالا باید بگردیم یه دونه دیگه واسه لزبین ها پیدا کنیم :) ... بوس



    حمید پرنیان

    پاسخحذف
  12. Do not ever regret what made you smile ...

    سلام

    پاسخحذف
  13. راستی یادم رفت بگویم
    این جمله را جایی خوانده بودم که یادم نیست ... خدا پدر گوینده اش را بیامرزد اما چه خوش گفت ...

    مجددا سلام

    پاسخحذف
  14. I have suggested that a man's masculinity is judged via the means he
    uses to interact with the world, rather than the outcome of those
    means. This intervention attempts to alter the "yardstick" of
    masculinity from a child's focus upon the external results, to an adult's
    internal set of standards and priorities. Although the boy had no choice
    other than to measure himself by the arbitrary standards and
    circumstances around him, as a man, he is free to develop his own
    "measuring stick."

    پاسخحذف